loading...
فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی
pars بازدید : 29 یکشنبه 24 دی 1402 نظرات (0)

آیا ویبره بتن ضروری است؟ آیا ارتعاش بتن آن را قوی تر می کند؟ اگر مطمئن نیستید که چه زمانی از ویبره بتن استفاده کنید یا چگونه بتن را به درستی برای پروژه های ساختمانی خود ویبره کنید، در اینجا تمام اطلاعاتی که نیاز دارید وجود دارد.

ویبراتور بتن چگونه کار می کند؟

ویبراتورهای بتن انواع مختلفی دارند که به روش های مختلفی کار می کنند. در اینجا رایج ترین انواع و چند نکته برای استفاده صحیح از آنها آورده شده است:

ویبراتور های بتن غوطه وری یا داخلی

ویبره های غوطه وری که به عنوان ویبراتور داخلی نیز شناخته می شوند، رایج ترین نوع ویبره بتنی هستند که متخصصان ساخت ویبره بتن با آن کار می کنند. اگر از ویبره داخلی بتن استفاده می کنید، به سادگی ویبره را به داخل بتن مرطوب فشار دهید، سپس به آرامی آن را بیرون بکشید زیرا مواد اطراف خود را به لرزه در می آورد.

در اینجا چند نکته برای ارتعاش بتن با ویبراتور غوطه وری آورده شده است:

ویبراتور را عمودی نگه دارید: در حین کار، ویبره بتن را در حالت عمودی نگه دارید. این جهت گیری به آن اجازه می دهد تا به بهترین شکل کار کند. حرکت افقی می تواند منجر به تراکم ناهموار یا گیرکردن ویبراتور روی میلگرد شود. مراقب باشید که لرزاننده را خم نکنید - در غیر این صورت، ممکن است آسیب دائمی داشته باشد.
جلوگیری از سرد شدن درزها: درزهای سرد زمانی ایجاد می شوند که اتصال ناکافی بین یک لایه قدیمی بتن و یک لایه جدید ایجاد شود. برای جلوگیری از این موضوع حتما نوک ویبراتور را حداقل 6 اینچ در لایه قبلی بتن قرار دهید.
ارتعاش با الگوی منظم: هنگامی که از یک ویبراتور داخلی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را در فواصل منظم در سراسر بتن قرار دهید. درج های تصادفی می تواند منجر به تراکم ناهموار و انحلال حباب هوا شود.
هنگامی که تراکم کامل شد فوراً توقف کنید: به طور کلی، زمانی که سطح بتن براق شد و هوا دیگر از آن خارج نمی‌شود، می‌دانید که تمام حباب‌های هوا را حل کرده‌اید. از لرزش بیشتر خودداری کنید - انجام این کار ممکن است باعث آسیب شود.
آخرین نکته ضروری برای ویبره های غوطه وری این است که پس از اتمام کار چه باید کرد. هنگامی که از ویبراتور داخلی استفاده می کنید، بسیار مهم است که دستگاه را به آرامی خارج کنید، در غیر این صورت لرزش کافی برای از بین بردن اکثر حباب های هوا دریافت نمی کنید. با این حال، شما نمی خواهید ویبره را برای مدت طولانی در بتن رها کنید زیرا می تواند باعث جدا شدن آب از سیمان شود و به ظاهر و یکپارچگی ساختاری بتن آسیب برساند.

راه حل این است که ویبراتور را با سرعت حدود یک اینچ در ثانیه خارج کنید. با قرار دادن کامل سر ویبراتور شروع کنید، سپس آن را روشن کرده و به مدت 10 ثانیه در جای خود بگذارید. آن را تا حد امکان به صورت عمودی قرار دهید تا به طور طبیعی در بتن فرو برود. سپس هر ثانیه یک اینچ بردارید تا کاملاً بیرون بیاید. اگر پس از برداشتن کامل ویبراتور هنوز حباب‌هایی بیرون می‌آیند، این کار را تا زمانی که هیچ حبابی ظاهر نشود، تکرار کنید.

ویبراتورهای فرم یا قالب

ویبراتور قالب که به عنوان ویبراتور فرم یا ویبراتور خارجی نیز شناخته می شود، با بتن پیش ساخته کار می کند. ویبراتورهای فرم را به قسمت بیرونی قالب بتن خود وصل می کنید تا بتوانند حباب های هوا را به بیرون ارتعاش دهند.

در اینجا چند نکته برای استفاده از ویبراتورهای قالب وجود دارد:

از چند ویبره استفاده کنید: برای ریزش های گسترده تر، می خواهید چندین ویبره وصل کنید. به این ترتیب می توانید از هم زدن کامل بتن اطمینان حاصل کنید و تمام حباب های هوا را حل کنید. برای بهترین نتیجه، ویبراتورها را حدود 6 فوت از هم فاصله دهید.
مطمئن شوید که قالب می تواند آزادانه ارتعاش کند: قالب بتن باید به اندازه کافی ارتعاش داشته باشد. نصب قالب یا قالب بر روی دستگاه ایزولاسیون فنری به اطمینان از ارتعاش بتن بدون مانع کمک می کند.
ویبره را به طور کامل زیر آب کنید: همیشه مطمئن شوید که سر ویبره تا انتها به داخل قالب بتن می رود. مراقب باشید تا زمانی که قسمت هایی از سرها بالای سطح بتن باقی مانده اند، ویبره ها را روشن نکنید.
در مواقع لزوم از ارتعاش شدیدتر استفاده کنید: برخی از بتن ها که به نام بتن کم اسلامپ شناخته می شوند، سخت تر و کارایی کمتری نسبت به بقیه دارند. این نوع بتن در قالب برای از بین بردن کامل حباب های هوا به لرزش بیشتری نیاز دارد.

ویبراتورهای سطحی

ویبراتورهای سطحی یا جامپرها مستقیماً روی قسمت بالای بتن ریخته شده شما می روند. مناسب برای دال های بتنی با عمق 6 اینچ یا کمتر، این نوع ویبراتور می تواند بتن سطحی بسیار صاف را به شما بدهد.

در اینجا چند نکته برای ارتعاش بتن با ویبره سطحی وجود دارد:

مکمل ویبراتور غوطه وری را در نظر بگیرید: اگر بتن شما عمیق است و ویبره سطحی نمی تواند کاملاً به لایه های زیرین برسد، برای تراکم جامع تر از ویبره داخلی نیز استفاده کنید.
ویبراتور مناسب را برای کاربرد خود انتخاب کنید: تجهیزات ارتعاشی بتن سطحی انواع مختلفی دارند، از جمله روکش های غلتکی ویبره، روکش های دوتایی یا تک تیره و ویبره های پانسی. مورد دوم در سنگفرش کاری رایج است. شما می خواهید در مورد گزینه های مختلف تحقیق کنید و نوع مناسب کار خود را انتخاب کنید.
هنگامی که جذابیت زیبایی مهم است، این روش را انتخاب کنید: اگرچه ویبراتورهای سطحی نمی توانند خیلی دور به داخل بتن نفوذ کنند، اما برای سناریوهایی که نیاز دارید بتن به ویژه براق و یکنواخت به نظر برسد، ایده آل هستند. هنگامی که نیاز به ایجاد یک سطح فوق العاده صاف دارید، از ویبره های سطحی استفاده کنید.
از استفاده از ویبره برای قرار دادن بتن خودداری کنید: از ویبره ها فقط برای هم زدن بتن استفاده کنید و هرگز آن را در موقعیت خود قرار ندهید. استفاده از ارتعاش سطح برای موقعیت یابی می تواند یک سطح ناهموار و یک دال معیوب ایجاد کند.

چه مدت برای ارتعاش بتن نیاز دارید؟

فرآیند ارتعاش بتن معمولاً بین 5 تا 15 ثانیه طول می کشد. اگر هنگام برداشتن ویبراتور هنوز حباب هایی در بتن وجود دارد، به سادگی این فرآیند را تا زمانی که هیچ حبابی وجود نداشته باشد، تکرار کنید.

آیا ارتعاش بتن ضروری است؟

ارتعاش بتن تقریبا همیشه توصیه می شود زیرا بتن  شما قوی تر خواهد بود. اما بسته به پروژه، ممکن است چاره ای جز لرزاندن بتن خود نداشته باشید، زیرا ممکن است الزامات آیین نامه ساختمانی باشد. اگر قصد ارتعاش در بتن خود را ندارید، باید مطمئن شوید که این امر باعث نقض قوانین محلی ساختمان نمی شود.

سفارش ویبراتورهای بتن

اگر به دنبال یک ویبراتور بتن برای پروژه ساختمانی خود هستید، کارشناسان پارس موتور می تواند به شما کمک کنند. برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت شیلنگ ویبراتور با بخش فروش ما در ارتباط باشید. این ویبراتورهای بتنی دارای سرهای فولادی بادوام هستند که بیشترین دامنه و نیروی گریز از مرکز را برای به حداکثر رساندن شعاع نفوذ تولید می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 241
  • بازدید سال : 1,749
  • بازدید کلی : 7,291