loading...
فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی
pars بازدید : 52 دوشنبه 01 شهریور 1400 نظرات (0)

برای مخلوط کردن، هم زدن، ترکیب کردن و میکس کردن مواد برای ساخت بتن در مقادیر مختلف، از دستگاه بتونیر استفاده می شود.
همانطور که می دانید بتن از ترکیبی از سنگ ، شن ، ماسه ، سیمان و آب با مقادیر مختلف تشکیل شده است؛ که به نسبت منظم در میکسرهای بتن یا خلاطه ریخته می شوند و برای مدت زمان مشخصی خورده می شوند تا بتن تشکیل شود. میکسر بتن به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات ساختمانی شناخته می شود. میکسرها در ظرفیت ها و انواع مختلفی موجود هستند.

ساخت بتن و بتن ریزی یکی از مراحلی است که پس از زیرسازی انجام می شود. موتورهای همزن برقی در اندازه های کوچک مانند 250 لیتر مشابه تجهیزات دیگری مانند بالابرها هستند ، همچنین این دستگاه ها در اندازه های بزرگ دارای یک تقسیم کننده برای تعیین مقادیر مختلف مواد برای ساخت بتن هستند.

کاربردهای بتونیر

1.برای کار در آزمایشگاه های مختلف جهت تست
2.هم زدن و مخلوط کردن مواد مختلف جهت ساخت بتن در مقادیر مختلف
3.مخلوط کردن مواد با مقادیر مختلف برای کاربرد های مختلف در صنعت
4.برای بتن ریزی در پروژه های عمرانی از ابعاد کوچک مانند ساخت ساختمان تا ابعاد بسیار بزرگ مانند پروژه های سد سازی ، ساخت راه آهن ، فرودگاه ها

بتونیر

ویژگی های یک دستگاه بتونیر چیست؟

  • یک موتور قدرتمند با سرعت مناسب برای هم زدن دیگ داشته باشید
  • دارای یک دیگ با ضخامت ورق بالا داشته باشید تا از سوراخ شدن و فرسایش جلوگیری کند
  • مواد چرخ دنده هایی که حرکت را از موتور به دیگ منتقل می کنند باید سخت و با کیفیت باشد تا از شکسته شدن و خوردگی چرخ دنده ها در اثر برخورد مداوم جلوگیری کند

نحوه تقسیم بندی دستگاه بتونیر چیست؟

سه معیار مهم برای تقسیم بتونیرها وجود دارد:

1-ظرفیت دیگ دستگاه
2-نحوه درگیری موتور با دیگ خلاطه
3-نوع موتوری که روی آن بسته شده است

تقسیم بندی بتونیراز نظر نحوه درگیری موتور با دیگ

بتونیر دنده دور

در این نوع همزن ها می توان از طریق چرخ دنده هایی که در اطراف دیگ نصب شده است؛ حرکت را از موتور به دیگ بخار منتقل کرد. همزن دنده دور پرمصرف ترین مدل در ظرفیت های مختلف و متوسط است که نسبت به نوع دنده زیر قیمت کمتری دارند اما سر و صدای بیشتری دارند.

بتونیر دنده زیر

در این گروه از میکسرها می توان حرکت موتور را از طریق چرخ دنده هایی که در زیر دیگ قرار دارد به دیگ بخار انتقال داد.
این میکسرها دارای صدای کم ، عملکرد بهتر و فرسایش کمتری نسبت به نوع دنده دور هستند اما گران ترند . مدل دنده زیر کاربرد کمتری از نوع دنده دور در حجم متوسط دیگ دارد.

بتونیر رولیک لاستیک فشرده

در میکسرهایی با حجم بالا مانند 750 و 1000 لیتر، که دیگ بسیار سنگین است و امکان انتقال نیرو از طریق دندانه وجود ندارد ، از مکانیزم رولیک لاستیک فشرده استفاده می شود بدین صورت که برای انتقال نیرو از موتور به دیگ با استفاده از 4 غلطک لاستیکی در زیر رولی که روی دیگ قرار دارد نصب شده و دیگ را محکم نگه می دارد.

تقسیم بندی بر اساس موتور نصب شده بر روی دستگاه

1-بتونیر برقی

متداول ترین و پرکاربردترین موتور استفاده شده در بتونیرها، موتور الکتریکی است. این ماشین آلات به دلیل عملکرد خوب ، هزینه کم ، عدم آلودگی و دردسر کم ،بهترین گزینه هستند.
همزن های دارای موتور الکتریکی را می توان در حجم کم با برق تک فاز کار کرد و در سه ظرفیت به برق سه فاز نیاز دارد.

بتونیر برقی

2-بتونیر با موتور بنزینی

برای کار در مناطق شهری که دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده از این وسایل معمول است؛ زیرا موتور بنزینی بر روی دستگاه نصب می شود که دیگ را می چرخاند و بتن می سازد. بدنه و محفظه بتونیر بنزینی کاملاً با نوع برقی آن یکسان است.

3-میکسر بتن با موتور دیزل

از موتورهای دیزلی برای کار و بتن ریزی در مناطق دورافتاده و غیر شهری که دسترسی به برق وجود ندارد؛ استفاده می شود و در مواقعی که برای تأمین نیروی دستگاه نیاز به موتور قدرتمند باشد استفاده می کنند.
از موتورهای دیزلی به دلیل سر و صدای زیاد موتور و ایجاد آلودگی بیش از حد در مناطق شهری استفاده نمی شود. بدنه و محفظه میکسرهای دیزلی به دلیل وزن و حجم زیاد موتور کاملاً متفاوت و قدرتمند تر از انواع برقی هستند.

بتونیر دیزلی

تقسیم بتونیر از نظر ظرفیت دیگ

بتونیر 120 لیتری (آزمایشگاهی)

از این دستگاه ها برای کار در حجم کم و آزمایشگاه هایی مانند آزمایشگاه های تست بتن یا مواد مختلف استفاده می شود. این دستگاه دارای یک موتور الکتریکی با موتور 1 اسب بخار است که می تواند با برق تک فاز کار کند و همچنین دارای یک تخلیه دیگ، دستی بوده و این کار از طریق فرمان نصب شده کاملاً امکان پذیر می باشد.

بتونیر 300 لیتری

این متداول ترین نوع میکسر است که مدل الکتروموتوردار آن در بیشتر پروژه های ساختمانی و کارهای مختلف بتن ریزی استفاده می شود. به این نوع بتن ساز در بازار 250 لیتر نیز گفته می شود.
روش بارگیری و تخلیه مواد در این دسته از ماشین، دستی است و فرمان نصب شده توسط گیربکس دیگ را به صورت افقی و عمودی می چرخاند تا تخلیه شود.

بتونیر 400 لیتری

حجم و دیگ این ماشین آلات بیشتر از مدل 300 لیتری است و در پروژه های بزرگتر و بتن ریزی در ابعاد بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در مدل 400 لیتری به دلیل وزن دیگ چهار چرخ برای حمل و نقل راحت تر استفاده می شود. روش تخلیه و بارگیری دیگ بخار در این دسته از بتونیرها نیز دستی است و این عملیات از طریق فرمان و جعبه دنده نصب شده بر روی دستگاه انجام می شود.

بتونیر 500 لیتری

کاربرد آن برای پروژه هایی با حجم متوسط و زیاد و همچنین سرعت کار بالاتر و در نتیجه میزان تولید بالاتر از 500 لیتر می باشد.
به این گروه از بتن سازها، بتن ساز نیمه هیدرولیک نیز گفته می شود؛ زیرا بارگذاری مواد در آن ها توسط باکت هیدرولیک نصب شده بر روی ماشین در حالی انجام می شود که دیگ بخار توسط فرمان و جعبه دنده نصب شده روی دستگاه به صورت دستی تخلیه می شود.
این ماشین به دلیل داشتن سیستم هیدرولیک از قیمت بالاتری نسبت به مدل های 300 و 400 لیتری برخوردار است.

بتونیر 500 لیتری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 107
  • بازدید ماه : 262
  • بازدید سال : 1,770
  • بازدید کلی : 7,312