loading...
فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی
pars بازدید : 22 یکشنبه 29 بهمن 1402 نظرات (0)

موتور الکتریکی چیست؟

موتور الکتریکی یا همان الکتروموتور یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر موتورهای الکتریکی از طریق برهمکنش میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی در یک سیم زخمی کار می‌کنند تا نیرویی را به شکل گشتاور وارد شده به شفت موتور تولید کنند. یک ژنراتور الکتریکی از نظر مکانیکی مشابه یک موتور الکتریکی است، اما با یک جریان معکوس انرژی کار می کند و نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند.

موتورهای الکتریکی ممکن است توسط منابع جریان مستقیم (DC) مانند یکسو کننده‌ها یا باتری‌ها یا توسط منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق، ژنراتورهای الکتریکی یا اینورترها به حرکت درآیند. موتورهای الکتریکی را می توان بر اساس نگرانی هایی مانند نوع منبع تغذیه، کاربرد، ساخت و نوع خروجی حرکت دسته بندی کرد. آنها ممکن است توسط DC یا AC انرژی داده شوند، بدون برس یا برس، سه فاز، دو فاز یا تک فاز، شار شعاعی یا محوری باشند و می توانند با مایع خنک شوند یا با هوا خنک شوند.

موتورهای استاندارد انرژی مکانیکی مناسبی را برای مصارف صنعتی ارائه می دهند. کاربردها شامل دمنده ها و پمپ ها، فن های صنعتی، ماشین ابزار، ابزار برقی، لوازم خانگی، دیسک درایو و وسایل نقلیه است. موتورهای کوچک را می توان در ساعت های برقی یافت. در کاربردهای خاص، مانند ترمز احیا کننده در موتورهای کششی، موتورهای الکتریکی ممکن است به صورت معکوس به عنوان ژنراتورهایی استفاده شوند که توان را بازیابی می کنند که در غیر این صورت ممکن است به عنوان اصطکاک و گرما از دست برود.

ساخت موتور الکتریکی

دو جزء مکانیکی موتورهای الکتریکی عبارتند از استاتور که ثابت است و روتور که حرکت می کند. همچنین دارای دو جزء الکتریکی، مجموعه آهنرباها و یک آرمیچر است که یکی از آنها به استاتور و دیگری به روتور متصل است و با هم یک مدار مغناطیسی ایجاد می کنند. آهنرباهای میدانی میدان مغناطیسی تولید می کنند که از سیم پیچ عبور می کند. اینها ممکن است آهنرباهای دائمی یا الکترومغناطیس باشند. آهنربای میدان عموماً روی استاتور و سیم‌پیچ روی روتور قرار دارد، اما در سایر انواع موتور این موارد معکوس هستند.

اجزاء اصلی الکتروموتور

بلبرینگ موتور الکتریکی

یاتاقان ها از روتور پشتیبانی می کنند و به روتور اجازه می دهند روی محور خود بچرخند. محفظه موتور به نوبه خود از یاتاقان ها پشتیبانی می کند.

روتور موتور الکتریکی

روتور قسمت متحرکی است که نیروی مکانیکی را تامین می کند. روتور به طور کلی هادی هایی را نگه می دارد که جریان را حمل می کنند و میدان مغناطیسی استاتور برای چرخش شفت نیرویی به آن وارد می کند. از طرف دیگر، روتورهای دیگر دارای آهنرباهای دائمی هستند و هادی ها توسط استاتور نگه داشته می شوند. آهنرباهای دائمی راندمان بالایی را در محدوده توان و سرعت کار بیشتر می دهند. 

شکاف هوا بین روتور و استاتور به آن اجازه می دهد تا بچرخد. وسعت شکاف تأثیر مهمی بر خواص الکتریکی موتور دارد. معمولاً تا حد امکان کوچک ساخته می شود، زیرا یک شکاف بزرگ عملکرد ضعیفی ایجاد می کند. این منبع اصلی برای ضریب توان کم است که موتورها با آن کار می کنند. جریان انرژی زا افزایش می یابد و ضریب توان با شکاف هوا کاهش می یابد، بنابراین شکاف های باریک بهتر هستند. برعکس، شکاف‌های بسیار کوچک ممکن است علاوه بر تلفات و نویز، مشکلات مکانیکی ایجاد کنند.

شفت موتور از طریق یاتاقان ها به سمت بیرونی موتور، جایی که بار قرار می گیرد، بیرون زده است. از آنجا که نیروی بار فراتر از دورترین یاتاقان خارجی اعمال می شود، بار بیش از حد آویزان می شود.

استاتور موتور الکتریکی

استاتور روتور را احاطه کرده است و به طور کلی آهنرباهای میدان را نگه می دارد، اینها یا الکترومغناطیس هستند که از سیم پیچ خورده بر روی یک هسته فرومغناطیسی آهنی یا آهنرباهای دائمی تشکیل شده اند. اینها یک میدان مغناطیسی تولید می کنند که از سیم پیچ روتور عبور می کند و بر سیم پیچ نیرو وارد می کند. هسته آهنی استاتور از ورقه های فلزی نازک زیادی ساخته شده است که از یکدیگر عایق هستند که به لمینیت معروف هستند. لمینیت برای کاهش تلفات انرژی استفاده می شود که در صورت استفاده از یک هسته جامد نتیجه می شود. موتورهای رزینی که در دستگاه های تهویه مطبوع و ماشین لباسشویی استفاده می شوند، از ویژگی های میرایی پلاستیک برای کاهش لرزش و صدا استفاده می کنند.

آرمیچر موتور الکتریکی

آرمیچر شامل سیم زخمی روی یک هسته فرومغناطیسی است. جریان عبوری از سیم باعث می شود که میدان مغناطیسی نیروی لورنتس را به آن وارد کند و روتور را بچرخاند که خروجی مکانیکی را تامین می کند. سیم‌پیچ‌ها سیم‌هایی هستند که در سیم‌پیچ‌ها به کار می‌روند، معمولاً دور یک هسته نرم، چند لایه، آهنی و فرومغناطیسی پیچیده می‌شوند تا در صورت تامین جریان، قطب‌های مغناطیسی تولید کنند. موتورهای الکتریکی در تنظیمات غیر برجسته و قطب برجسته عرضه می شوند. در موتورهای قطب برجسته، هسته‌های روی استاتور و روتور دارای برجستگی‌هایی هستند که به عنوان قطب‌هایی رو به روی یکدیگر شناخته می‌شوند، با یک سیم پیچ خورده در اطراف هر قطب در زیر وجه قطب، که با عبور جریان از سیم به قطب‌های جنوب یا شمال میدان تبدیل می‌شود. در موتورهای غیرقطبی (یا با روتور گرد یا میدان پراکنده)، هسته یک استوانه است که سیم پیچ‌خورده به طور مساوی در شکاف‌های اطراف محیط توزیع می‌شود. تامین جریان AC در سیم پیچ ها باعث ایجاد قطب هایی در هسته فرومغناطیسی می شود که به طور پیوسته می چرخند. موتورهای قطب سایه دار دارای سیم پیچی در اطراف قسمتی از قطب هستند که فاز میدان مغناطیسی آن قطب را به تاخیر می اندازد.

کموتاتور موتور الکتریکی

کموتاتور یک کلید الکتریکی دوار است که جریان متناوب یا مستقیم را به روتور می رساند. به طور دوره ای جریان در سیم پیچ روتور را با چرخش شفت معکوس می کند. این شامل یک سیلندر ساخته شده از چندین بخش تماس فلزی روی آرمیچر است. کنتاکت های الکتریکی به نام "برس" از یک ماده رسانای نرم مانند کربن تشکیل شده بود که بر روی کموتاتور فشرده می شد. برس ها هنگام چرخش، کنتاکت های کشویی با بخش های متوالی کموتاتور ایجاد می کنند و جریان را به روتور می دهند. زخم های سیم روتور به بخش های کموتاتور متصل می شوند. کموتاتور جهت جریان را به صورت دوره ای در سیم پیچ های روتور با هر نیم چرخش (180 درجه) معکوس می کند، بنابراین گشتاور اعمال شده به روتور همیشه در یک جهت است. بدون این معکوس شدن جریان، جهت گشتاور در هر سیم پیچ روتور در هر نیم دور برعکس می شود، بنابراین روتور متوقف می شود. کموتاتورها ناتوان هستند و موتورهای کموتاتور اغلب با موتورهای DC بدون جاروبک، موتورهای القایی و موتورهای آهنربای دائم جایگزین شده اند.

الکتروموتور چگونه کار می کند

موتورهای الکتریکی با تغییر توان الکتریکی (AC یا DC) به نیروی مکانیکی به منظور ایجاد حرکت عمل می کنند. نیرو از طریق برهمکنش بین جریان مستقیم سیم پیچ (DC) یا متناوب (AC) و میدان مغناطیسی در موتور ایجاد می شود. با افزایش قدرت جریان، قدرت میدان مغناطیسی نیز افزایش می یابد. با در نظر گرفتن قانون اهم (V = R*I)، ولتاژ باید افزایش یابد تا با افزایش مقاومت، جریان ثابت حفظ شود.

نکات مهم هنگام انتخاب الکتروموتور

ولتاژ - آیا دسترسی به پریز دیواری وجود دارد یا نیاز به محصولی وجود دارد که بتواند با باتری کار کند. اگر یک پریز دیواری در دسترس باشد، استاندارد ولتاژ می تواند 230VAC یا بیشتر برای مصارف صنعتی باشد.

فرکانس - موتورها برای محصولاتی که در داخل ایالات متحده کار می کنند با فرکانس 60 هرتز کار می کنند، اما اگر محصولی در خارج از ایالات متحده استفاده شود، نیاز به در نظر گرفتن گزینه 50 هرتز وجود دارد. سرعت - آیا محدوده سرعتی وجود دارد که موتور باید در آن کار کند؟ اگر سرعت های قابل تنظیم یا دقیق قریب الوقوع باشد، ممکن است نیاز به بهبود کنترل موتور وجود داشته باشد.

گشتاور - چه مقدار گشتاور راه اندازی برای یک برنامه مورد نیاز است؟ آیا گشتاور مورد نیاز موتور در طول دوره کارکرد موتور تغییر می کند؟ بدترین سناریو مقدار گشتاور یک برنامه باید در نظر گرفته شود.

قدرت - هنگام ارائه مشخصات، باید مشخص شود که آیا موتور با حداکثر توان کار می کند یا خیر.

چرخه وظیفه - دانستن چرخه کار موتور مناسب است. اگر برنامه به طور مداوم کار می کند به طوری که موتور به دمای کامل کار می رسد یا در بازه های کوتاهی برای خنک شدن کامل موتور بین چرخه ها. موتورهایی که به صورت ناپیوسته کار می کنند گاهی اوقات می توانند از موتورهای کوچک با گشتاور و سرعت یکسان استفاده کنند اما به طور مداوم کار کنند.

چرخه عمر - برنامه هایی که به صورت بسیار ناپیوسته کار می کنند، گاهی اوقات می توانند با چرخه عمر کوتاه و نیازهای بالای تعمیر و نگهداری موتورهای یونیورسال و DC همراه شوند. برنامه هایی که به طور مداوم کار می کنند و نیاز به چندین ساعت بدون تعمیر و نگهداری دارند، ممکن است به موتور DC بدون جاروبک یا AC با طول عمر بسیار طولانی نیاز داشته باشند.

انواع الکتروموتور


موتورهای DC

موتور DC هر موتور یک نوع ماشین الکتریکی دوار است که انرژی الکتریکی را از جریان مستقیم (DC) به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. کلی ترین انواع به نیروی ایجاد شده توسط میدان های مغناطیسی بستگی دارد. تقریباً همه انواع موتورهای DC دارای عملکرد داخلی، اعم از الکترونیکی یا الکترومکانیکی، برای تغییر جهت جریان به صورت دوره ای در بخشی از موتور هستند.

موتورهای DC اولین نوع موتورهایی بودند که معمولاً مورد استفاده قرار می گرفتند، زیرا می توانند از سیستم های توزیع انرژی روشنایی جریان مستقیم فعلی تغذیه شوند. سرعت موتور DC را می توان در محدوده وسیعی با استفاده از منبع ولتاژ متغیر یا با تغییر قدرت جریان در سیم پیچ میدان کنترل کرد. موتورهای DC کوچک در لوازم خانگی، اسباب بازی ها و ابزار استفاده می شوند. موتور DC یونیورسال می تواند با جریان مستقیم کار کند، اما یک موتور برس دار سبک است که برای وسایل قابل حمل و ابزار برقی استفاده می شود. موتورهای DC بزرگ در حال حاضر در پیشرانه آسانسورها و بالابرها، وسایل نقلیه الکتریکی و درایوهای کارخانه های نورد فولاد استفاده می شوند. با ورود الکترونیک قدرت، جایگزینی موتورهای DC با موتورهای AC در بسیاری از کاربردها قابل تصور شده است.

موتورهای 12 ولت

یک موتور 12 ولت DC ارزان و کوچک است، اما به اندازه کافی قدرتمند است که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یکی از ویژگی های موتور 12 ولت DC ولتاژ کاری آن است. هنگامی که یک باتری یک موتور DC را تغذیه می کند، ولتاژ کار پایین به طور کلی ترجیح داده می شود زیرا سلول های کمتری برای رسیدن به ولتاژ مشخص شده مورد نیاز است. با این حال، در ولتاژهای بالا، دستگاه های الکترونیکی برای به حرکت درآوردن یک موتور به طور کلی کارآمدتر هستند. اگرچه عملکرد با ولتاژ کمتر از 1.5 ولت که تا 100 می رود امکان پذیر است، اما معمول ترین آنها موتور 12 ولت DC، موتور 6 ولت DC و موتور 24 ولت DC هستند. سایر مشخصات کلیدی یک موتور 12 ولت DC عبارتند از: گشتاور، سرعت، جریان و قدرت.

به طور معمول، موتورهای 12 ولت DC بدون جاروبک هستند و قادرند بدون استفاده از برس برای حرکت جریان الکتریکی کار کنند. در حالی که موتورهای برس دار به دلیل طراحی پیچیده تر می توانند با مشکلات احتمالی مواجه شوند. طراحی موتور براشلس 12 ولت DC اکثر این مشکلات را از بین برده است. بخش های اصلی یک موتور 12 ولت بدون جاروبک DC یک آهنربای دائمی روتور خارجی، یک سیم پیچ یا سه سیم پیچ است. لوازم جانبی می تواند الکترونیک درایو و نوعی سنسور باشد.

موتورهای براشلس 12 ولت DC به جای استفاده از برس‌ها برای حرکت جریان الکتریکی، جریان را از طریق یک سنسور که معمولاً به عنوان سنسور اثر هال شناخته می‌شود، منتقل می‌کنند. در حالی که موتورهای 12 ولت DC ممکن است به معنای نوعی موتور AC نیز باشند، در رابطه با وضعیت بسیار زیاد موتورهای 12 ولت DC بسیار غیر معمول است.

موتور بدون جارو

موتور براشلس نوعی موتور DC (موتور BL یا موتور BLDC) است که به عنوان موتور کموتاسیون الکترونیکی (موتور EC یا ECM) نیز شناخته می شود. همچنین می توان آن را یک موتور DC سنکرون نامید. این موتور از نیروی الکتریکی جریان مستقیم استفاده می کند. از یک کنترل‌کننده الکترونیکی برای روشن کردن جریان‌های DC به سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌کند و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با موفقیت در فضا می‌چرخد و روتور آهنربای دائمی با دنبال کردن آن می‌چرخد. کنترل کننده دامنه و فاز پالس جریان DC را برای کنترل گشتاور و سرعت موتور تنظیم می کند. این مکانیسم کنترلی جایگزینی برای برس ها یا کموتاتورهای مکانیکی است که در بسیاری از موتورهای الکتریکی معمولی استفاده می شود.

ساخت یک موتور DC بدون جاروبک معمولاً شبیه به یک موتور DC آهنربای دائم است، اما ممکن است یک موتور ناهمزمان/القایی یا موتور رلوکتانس سوئیچ نیز باشد. آنها همچنین ممکن است از آهنربای نئودیمیوم استفاده کنند و خارج از دونده باشند (روتور استاتور را احاطه کرده است)، درون دونده (استاتور استاتور را احاطه کرده است) یا محوری (استاتور و روتور موازی و مسطح هستند).

مزایای موتورهای براشلس نسبت به موتورهای برس دار سرعت بالا، نسبت توان به وزن بالا، کنترل گشتاور و سرعت آنی (rpm) نزدیک به آن، نگهداری کم و راندمان بالا است. موتورهای براشلس در لوازم جانبی کامپیوتر (چاپگرها، درایوهای دیسک)، دستگاه‌های برق قابل حمل و وسایل نقلیه مختلف از خودروهای مدل‌های مختلف استفاده می‌شوند. در ماشین‌های لباسشویی فعلی، موتورهای براشلس امکان تعویض گیربکس و تسمه‌های لاستیکی را با استفاده از طراحی مستقیم درایو فراهم کرده‌اند.

استپر موتورز

موتور پله ای که به آن موتور پله یا استپ موتور نیز گفته می شود، یک موتور DC بدون جاروبک است که یک دور کامل را به تعدادی پله معادل تقسیم می کند. ممکن است دستور داده شود که موقعیت موتور در یکی از مراحل مساوی بدون استفاده از حسگر موقعیتی برای بازخورد تغییر کند و ثابت بماند، تا زمانی که موتور برای استفاده از نظر سرعت و گشتاور اندازه مناسبی داشته باشد. موتورهای DC برس خورده زمانی که ولتاژ مستقیم روی پایانه‌های آن‌ها وارد می‌شود، به‌طور پیوسته می‌چرخند. یک موتور پله ای به دلیل ویژگی تبدیل زنجیره ای از پالس های ورودی امواج مربعی به افزایش های دقیق در نقطه چرخش شفت شناخته شده است. هر پالس شفت را در یک زاویه ثابت می چرخاند.

موتورهای پله ای در نهایت دارای آهنرباهای الکترومغناطیس دندانه دار متعددی هستند که به عنوان یک استاتور در اطراف روتور مرکزی قرار می گیرند که یک قطعه آهنی چرخ دنده ای شکل است. برق آهنرباها توسط یک میکروکنترلر یا یک مدار راننده خارجی تغذیه می شوند.

برای اینکه شفت ابتدا بچرخد، یک آهنربای الکتریکی نیرو می گیرد که دندانه های چرخ دنده را به صورت مغناطیسی جذب می کند. هنگامی که دندان ها با آهنربای الکتریکی اولیه تراز می شوند، نسبت به آهنربای الکتریکی زیر به طور حاشیه ای منحرف می شوند. این بدان معنی است که وقتی آهنربای الکتریکی زیر روشن می شود و اولیه خاموش می شود، دنده کمی می چرخد تا با آهنربای زیر هماهنگ شود. از آنجا این روش تکرار می شود. هر یک از این چرخش‌ها یک «گام» نامیده می‌شود که تعداد صحیحی از مراحل یک چرخش کامل را تکمیل می‌کنند. به این ترتیب، یک موتور ممکن است با استفاده از یک زاویه دقیق بچرخد.

موتورهای AC

موتور AC یک موتور الکتریکی است که توسط یک جریان متناوب (AC) کار می کند. موتور AC به طور کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک استاتور بیرونی با سیم پیچ هایی که توسط یک جریان متناوب برای ایجاد یک میدان مغناطیسی چرخان فعال می شود. روتور داخلی متصل به شفت دومین میدان مغناطیسی چرخشی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی روتور را می‌توان با برجستگی بی میلی، آهنرباهای دائمی یا سیم‌پیچ‌های الکتریکی AC یا DC ایجاد کرد.

موتورهای خطی AC که کمتر محبوب هستند، بر اساس قوانینی مشابه موتورهای دوار عمل می کنند، اما اجزای متحرک و ثابت خود را در یک خط مستقیم قرار می دهند و به جای چرخش، حرکت خطی ایجاد می کنند. دو نوع اصلی موتورهای AC موتورهای سنکرون و موتورهای القایی هستند. موتور القایی یا ناهمزمان همیشه به یک واریانس کوچک در سرعت بین سرعت محور روتور و میدان مغناطیسی در حال چرخش استاتور به نام لغزش بستگی دارد که جریان روتور را در سیم پیچ AC روتور القا می کند. بنابراین، موتور القایی نمی تواند گشتاوری نزدیک به سرعت سنکرون ایجاد کند که در آن لغزش (القایی) متوقف شود یا نامربوط باشد. در مقایسه، یک موتور سنکرون برای عملکرد به القای لغزش وابسته نیست و از قطب‌های برجسته (قطب‌های مغناطیسی برجسته)، آهنرباهای دائمی یا یک سیم‌پیچ روتور تحریک‌شده به‌صورت جداگانه استفاده می‌کند. موتور سنکرون گشتاور رتبه بندی شده خود را با سرعت دقیق سنکرون ایجاد می کند. مکانیزم موتور سنکرون دو روتور بدون جاروبک دارای یک سیم پیچ روتور تحریک شده جداگانه است که به قوانین جریان القای لغزش بستگی ندارد. موتور دوبل عرضه شده بدون جاروبک، یک موتور سنکرون است که می تواند دقیقاً در فرکانس منبع تغذیه کار کند. انواع دیگر موتورها شامل موتورهای جریان گردابی و ماشین آلات DC و AC با جابجایی مکانیکی هستند که سرعت به اتصال سیم پیچ و ولتاژ بستگی دارد.

موتورهای الکتریکی 1HP

اسب بخار یا HP یک واحد استاندارد است که برای بیان میزان مصرف انرژی مکانیکی استفاده می شود. سطح توان یک اسب بخار تقریباً برابر با 746 وات یا 0.746 کیلو وات است. در حالی که اسب بخار و کیلووات را می توان به واحدهای ابعادی مشابه کاهش داد، اسب بخار به سختی برای بیان قدرت به جز مکانیکی استفاده می شود. پلاک های روی موتورهای الکتریکی قدرت خروجی آنها را نشان می دهند نه توان ورودی را. این توان خروجی در شفت است و نه نیرویی که برای به حرکت درآوردن موتور تامین می شود). این توان خروجی به طور کلی بر حسب وات یا کیلووات نشان داده می شود. در ایالات متحده آمریکا، توان خروجی با اسب بخار نشان داده می شود، که به همین دلیل دقیقاً 746 W تعریف می شود. موتورهای الکتریکی 1HP می توانند موتورهای AC یا موتورهای DC باشند. این نوع موتورها معمولاً در وسایل نقلیه یا قایق های برقی یافت می شوند.

موتورهای الکتریکی 2HP

درست مانند موتور الکتریکی 1HP، یک موتور الکتریکی 2HP با تولید توان در شفت خود به همان روش کار می کند. در کیلووات، این توان حدود 1.49 کیلووات است که می تواند از نوع DC یا AC (تک فاز یا سه فاز) باشد. یک موتور الکتریکی 2HP برای تغذیه پروانه های قایق و فن های خنک کننده صنعتی یا به عنوان موتور القایی استفاده می شود.

موتورهای 3 فاز

موتورهای سه فاز از نوع موتورهای AC هستند که نمونه دقیقی از موتورهای القایی هستند که به آنها موتور ناهمزمان نیز می گویند. موتورها از سه جزء اصلی تشکیل شده اند - روتور، استاتور و محفظه. 

استاتور متشکل از دنباله ای از لایه لایه های آلیاژ فولادی است که با سیم پیچ می شوند تا سیم پیچ های القایی بسازند، یکی برای هر فاز منبع انرژی. هر کویل استاتور توسط یک منبع برق سه فاز تغذیه می شود.

روتور همچنین شامل میله‌های فلزی و سیم‌پیچ‌های القایی است که برای ایجاد یک مدار متصل شده‌اند. روتور شفت موتور را احاطه کرده است و این قسمت موتور است که برای تولید انرژی مکانیکی خروجی موتور می چرخد.

بدنه موتور یک روتور را با شفت خود روی مجموعه ای از یاتاقان ها نگه می دارد تا اصطکاک شفت گردان را کاهش دهد. پوشش دارای کلاهک های انتهایی است که پایه های بلبرینگ را نگه می دارد و حاوی یک فن است که به شفت متصل است و با چرخش شفت می چرخد. فن چرخان هوای محیط را از بیرون محفظه می کشد و هوا را از طریق روتور و استاتور مجبور می کند تا قطعات موتور را خنک کند و گرمایی را که در بسیاری از کویل ها از مقاومت سیم پیچ ایجاد می شود، دفع کند. پوشش همچنین معمولاً دارای پره های مکانیکی بلندی در خارج است که گرما را بیشتر به هوای بیرونی پخش می کند. درپوش انتهایی همچنین مکانی برای قرار دادن شبکه های الکتریکی برای منبع سه فاز به موتور ارائه می دهد.

موتورهای تک فاز

موتور تک فاز یک ماشین دوار با نیروی الکتریکی است که می تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. با استفاده از یک منبع تغذیه تک فاز کار می کند. آنها دو نوع سیم دارند: برق و نول. توان آنها می تواند تا 3 کیلو وات برسد و ولتاژ ورودی به صورت هماهنگ متفاوت است. آنها فقط یک ولتاژ متناوب دارند. مدار با دو سیم کار می کند و جریان AC که از آنها عبور می کند همیشه ثابت است. در بسیاری از موارد این موتورها کوچک با گشتاور کمی هستند. با این حال، برخی از موتورهای تک فاز قدرتی تا 10 اسب بخار دارند که می توانند با اتصالات تا 440 ولت کار کنند. آنها میدان های مغناطیسی چرخشی تولید نمی کنند، آنها فقط می توانند یک میدان متناوب تولید کنند، که به این معنی است که برای راه اندازی به یک خازن نیاز دارند. نگهداری و تعمیر آن ها ساده و مقرون به صرفه هستند. این نوع موتور عمدتاً در ادارات، فروشگاه ها، منازل و شرکت های کوچک غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. محبوب ترین کاربردهای آنها عبارتند از تهویه مطبوع خانگی و تجاری، لوازم خانگی و سایر وسایل مانند مته، سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های بسته و باز کردن درب گاراژ.

موتورهای صنعتی

موتورهای الکتریکی صنعتی توان الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند. موتورهای صنعتی نیروی چرخشی یا خطی تولید می کنند. اگرچه انواعی از موتورهای صنعتی وجود دارند که از منابع جریان DC تغذیه می‌کنند، اما اغلب توسط منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق یا ژنراتورها انرژی می‌گیرند. اجزای اصلی یک موتور صنعتی روتور (آرمیچر)، استاتور، شکاف هوا، سیم پیچ (کویل) و کموتاتور هستند. انواع موتورهای مورد استفاده در موتورهای صنعتی عبارتند از: سنکرون DC، سنکرون AC و القایی AC (ناهمزمان).

سرو موتورز

سروموتور یا سروو موتور یک محرک خطی یا محرک چرخشی است که کنترل دقیق موقعیت خطی یا زاویه ای، شتاب و سرعت را امکان پذیر می کند. این شامل یک موتور مناسب همراه با یک سنسور برای بازخورد موقعیت است. همچنین به یک کنترلر نسبتاً پیچیده نیاز دارد، معمولاً یک دستگاه اختصاصی که مخصوصاً برای استفاده با سروموتورها طراحی شده است.

سروموتورها دسته دقیقی از موتورها نیستند، اگرچه نام سروموتور اغلب برای بیان یک موتور مناسب برای استفاده در یک سیستم کنترل حلقه بسته استفاده می شود. سروموتورها در کاربردهایی مانند ماشین آلات CNC، روباتیک و ساخت خودکار استفاده می شوند.

نوع موتور مورد استفاده برای سروو موتور مهم نیست و می توان از انواع مختلفی استفاده کرد. در ابتدایی ترین حالت، موتورهای DC برس خورده (آهنربای دائمی) به دلیل هزینه کم و سادگی آنها استفاده می شود. سروو موتورهای صنعتی کوچک عموماً موتورهای براشلس هستند که به صورت الکترونیکی جابجا می شوند. برای سروو موتورهای صنعتی بزرگ، معمولاً از موتورهای القایی AC استفاده می شود که در مواقعی با درایوهای فرکانس متغیر (VFD) امکان کنترل سرعت را فراهم می کند. برای عملکرد نهایی در بسته‌های فشرده، موتورهای AC بدون جاروبک با استفاده از آهنرباهای دائمی، نسخه‌های بزرگ موتورهای DC بدون جاروبک استفاده می‌شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 99
  • بازدید ماه : 254
  • بازدید سال : 1,762
  • بازدید کلی : 7,304